Jó régen, több mint tíz éve jártam legutóbb a Francia
Riviérán. Akkor egymás után két nyáron is; annyira megérintett a hely
szépsége, az általam ismert életmódoktól való jelentős eltérése, hogy
muszáj volt visszamenni.
Egyébként autóval utaztunk még akkor; fel se merült, hogy olcsóbb lehetne repülővel. Sokkal később tudtam meg, hogy könnyen lehet, már akkor is az lett volna pedig; az idő tájt repült Nizzába a Sky Europe, méghozzá gyakran igen csak olcsó árakon...
Úgyhogy, sok minden 'megvolt' akkor, nem is csak a partvidéken, de feljebb a 'hátországban', a különleges, számomra lágy szépségében kicsit Toszkánára hasonlító Provence-ban is: Menton, Nizza, Grasse, Antibes, Frejus, St.Tropez, Marseille, Aix, a Verdon-szurdok... Így e rövid, három napos kirándulást úgy próbáltam összehozni, hogy jusson idő a korábban meg nem ismert helyekre éppúgy, mint az emlékeimben élőkre, úgymond ellenőrizni, hogy a valósághoz közeli-e az még ott, vagy már messze van attól.
Egyébként autóval utaztunk még akkor; fel se merült, hogy olcsóbb lehetne repülővel. Sokkal később tudtam meg, hogy könnyen lehet, már akkor is az lett volna pedig; az idő tájt repült Nizzába a Sky Europe, méghozzá gyakran igen csak olcsó árakon...
Úgyhogy, sok minden 'megvolt' akkor, nem is csak a partvidéken, de feljebb a 'hátországban', a különleges, számomra lágy szépségében kicsit Toszkánára hasonlító Provence-ban is: Menton, Nizza, Grasse, Antibes, Frejus, St.Tropez, Marseille, Aix, a Verdon-szurdok... Így e rövid, három napos kirándulást úgy próbáltam összehozni, hogy jusson idő a korábban meg nem ismert helyekre éppúgy, mint az emlékeimben élőkre, úgymond ellenőrizni, hogy a valósághoz közeli-e az még ott, vagy már messze van attól.
Hasznosságok: repülés a Wizz Air közvetlen járatával, jegyár két főre 11
ezer forint volt. Szállás az airbnb-n, egy khm, egy irodában. :)
Legalábbis minket feltétlenül arra emlékeztetett a kis stúdió. Na,
meglepetés nem ért, tudtuk ezt foglaláskor is. A negatív oldalon (a
lakájosság hiánya mellett) egyedül a kissé szűk ágyat tudom megemlíteni.
Mert a wifi különösen hasított, a tisztaság okés volt, tartozott a
lakáshoz egy parkolóhely a ház alatti garázsban, kiváló az
elhelyezkedése, és használva az airbnb-kupont 36 euróra jött ki egy éj.
Mi végül autót béreltünk. De tény, ez itt most elsősorban kényelmi 'extra' volt, hiszen a közösségi közlekedés árfekvése messze nem riviérai. Mivel sokáig vacilláltam, hogy hogyan is közlekedjünk, viszonylag kikupálódtam a nizzai és környéki tömegközlekedésében. Úgyhogy, megosztom annak a két oldalnak a linkjét, amit én a leghasznosabbnak találtam, már ami a buszokat illeti. A helyi BKV hivatalos oldala:
Mi végül autót béreltünk. De tény, ez itt most elsősorban kényelmi 'extra' volt, hiszen a közösségi közlekedés árfekvése messze nem riviérai. Mivel sokáig vacilláltam, hogy hogyan is közlekedjünk, viszonylag kikupálódtam a nizzai és környéki tömegközlekedésében. Úgyhogy, megosztom annak a két oldalnak a linkjét, amit én a leghasznosabbnak találtam, már ami a buszokat illeti. A helyi BKV hivatalos oldala:
http://www.lignesdazur.com/
Itt viszonylatra lebontva lehet a menetrendeket megnézni,
letölteni, részletesen elmagyarázzák a különféle jegy típusokat,
térképes megjelenítés is van, melyek szintén letölthetőek.
A másik pedig egy blog:
http://www.bestofniceblog.com/
Szerintem nagyon jó kis oldal ez. Részletesen és érthetően
magyarázza el a fontos dolgokat, nem is csak közlekedési témakörökben,
és még használhatónak tűnő insider-tippek is előfordulnak.
Szóval végül autóbérlés, Avistól, 44 eur a három nap. 26
euró lett volna még per nap a nullázó, amit most kihagytam, helyette az
icarhireinsurance.com-on vásároltam (utólagos) nullázót 14 euróért a
három napra.
Nem tudom, hogy ez mennyire általános már a nagy cégeknél, de az AVIS/Budgetnél, és Olasz- és Franciaországban módosult a full/full fuel policy módja. Most átvételkor mindenképpen beterhelnek egy tank üzemanyagnyi összeget a bankkártyán, viszont leadásakor semmi baj nem történik, ha nem teli viszi vissza az ember. Egyszerűen megtankolják, annak árát levonják a zárolt összegből, a többi pedig visszakerül a kártyára. Itt, a nizzai pultnál hozzáfűzték még, hogy a benzinkúti áraknál pár centtel olcsóbb árral számolják az üzemanyagot - hogy ez így van-e azt nem tudom, én maradtam az sk-tankolásnál leadás előtt.
Nem tudom, hogy ez mennyire általános már a nagy cégeknél, de az AVIS/Budgetnél, és Olasz- és Franciaországban módosult a full/full fuel policy módja. Most átvételkor mindenképpen beterhelnek egy tank üzemanyagnyi összeget a bankkártyán, viszont leadásakor semmi baj nem történik, ha nem teli viszi vissza az ember. Egyszerűen megtankolják, annak árát levonják a zárolt összegből, a többi pedig visszakerül a kártyára. Itt, a nizzai pultnál hozzáfűzték még, hogy a benzinkúti áraknál pár centtel olcsóbb árral számolják az üzemanyagot - hogy ez így van-e azt nem tudom, én maradtam az sk-tankolásnál leadás előtt.
Általában Nizzát tartják a legkevésbé 'felvágós',
legkevésbé a pénzről, a jómódról, a csillogásról szóló településnek a
Francia Riviérán. Én azt hiszem ebben sok igazság van. Persze itt van a
világ egyik legszebb hotelének tartott Negresco (egy bukaresti fogadós fia, Henri Negresco építette
1912-ben, aki az egyik kaszinó vezetőjeként szedte össze a pénzt, meg főleg a
kapcsolatokat terve megvalósításához), ami a szintén világhírnévnek örvendő Promenade
des Anglais-n ('Angolok sétánya') található; meg egyáltalán, a kertvárosi részein
egymást érik a szebbnél szebb, jómódról árulkodó (néhol hivalkodó)
magánházak és kertek.
Ám
ezen túl egy teljesen 'normális', mai, európai, és mai európai,
kozmopolita és globalizált nagyváros. Van (már; mert nem olyan rég
építették vissza, az ezredforduló idején induló francia
villamos-reneszánszban) részben füves pályás,
modern villamosa, forgalom csillapított óvárosa, kerékpár-sztrádája
(értem ezalatt, hogy több helyen nem csak az autósoktól, de a
gyalogosoktól is
elzárt pályán lehet bringázni), működő közösségi közlekedése egyfelől,
de szegény(ebb) negyede, koldusai, nem éppen felelősen eljáró
állattartói másfelől.
Meg egy igazán mediterrán, játékos, élénk hangulata. De nagyon.
Szinte mindig volt itt város, mióta a világ a világ, legalábbis mióta elkezdtük a történelmet. A görögök alapították a várost (állítólag a neve is a görög Niké, azaz győzelem szóból ered), majd két évszázaddal később, ie.200 körül érkeztek meg a rómaiak, akik a mai Cimiez városrészben építkeztek. Ez az időszak volt a város első aranykora, ekkor vált jelentős várossá. Olyannyira, hogy a birodalom bukása után évszázadokig nem talál magára, majd csak a középkor elején indul ismét fejlődésnek, a Provencei-i Grófság uralma alatt. Újabb komoly fordulat 1388, mikor egy bizonyos Jean Grimaldi összeesküvésének eredményeképpen a város az itáliai Savoyai Hercegség uralma alá kerül, majdnem hatszáz évre, egészen 1860-ig. Innen, az olaszból jön az általunk, magyarok által is használt neve, a Nizza (hiszen franciául Nice), ahogyan az olaszos építészeti elemekkel átszőtt óváros, vagy éppen a sok olaszosan csengő tulajdonosnév a kirakatokban és cégéreken. Sőt, leghíresebb szülötte is olasz, nem is akármennyire az: az olasz egység megteremtésében oly' nagy szerepet játszó szabadságharcos, Giuseppe Garibaldi is a város szülötte (és ma az egyik legnagyobb tér névadója).
Meg egy igazán mediterrán, játékos, élénk hangulata. De nagyon.
Szinte mindig volt itt város, mióta a világ a világ, legalábbis mióta elkezdtük a történelmet. A görögök alapították a várost (állítólag a neve is a görög Niké, azaz győzelem szóból ered), majd két évszázaddal később, ie.200 körül érkeztek meg a rómaiak, akik a mai Cimiez városrészben építkeztek. Ez az időszak volt a város első aranykora, ekkor vált jelentős várossá. Olyannyira, hogy a birodalom bukása után évszázadokig nem talál magára, majd csak a középkor elején indul ismét fejlődésnek, a Provencei-i Grófság uralma alatt. Újabb komoly fordulat 1388, mikor egy bizonyos Jean Grimaldi összeesküvésének eredményeképpen a város az itáliai Savoyai Hercegség uralma alá kerül, majdnem hatszáz évre, egészen 1860-ig. Innen, az olaszból jön az általunk, magyarok által is használt neve, a Nizza (hiszen franciául Nice), ahogyan az olaszos építészeti elemekkel átszőtt óváros, vagy éppen a sok olaszosan csengő tulajdonosnév a kirakatokban és cégéreken. Sőt, leghíresebb szülötte is olasz, nem is akármennyire az: az olasz egység megteremtésében oly' nagy szerepet játszó szabadságharcos, Giuseppe Garibaldi is a város szülötte (és ma az egyik legnagyobb tér névadója).
...Sok
mindenre nem jutott idő: nem jártunk például fent
a Cimiez-n, pedig van ott sok minden. Ókori
romok a rómaik idejéből, archeológiai múzeum (szintén abból a korból),
Matisse és Chagall múzeum, két szép,
olivaligetes park, vagy éppen az egyetem épülete és parkja, aminek
elmulasztása a leginkább fájt nekem (bár ez csak jóindulattal Cimiez;
mondjuk inkább úgy, hogy a környéke, és összeszervezhetők a fentiek egy
körré -
legalábbis én így terveztem volna).
Az egyetem eredetileg
névre hallgatott (1965 óta központi épülete a kampusznak), vagyis egy
igazi palotáról van szó, ahhoz méltó, kis-tavas, vízeséses, szökőkutas, gazdag mediterrán
parkkal, mindez Cimiez hegyoldalában. A google ilyen képeket mutat róla:
Sajnos
szintén kimaradt a reptértől szinte kőhajításra
fekvő Parc Phoenix. A jókora biodómban és a környező parkban nem csak
növények, de állatok (hüllők, madarak) is vannak. Nagyon jókat olvastam
róla, ráadásul nem csak itteni léptékkel nézve nevezhető olcsónak a
három eurós belépőjével.
Azért írok arról is, ahol jártam. A Promenade des Anglais (név eredete: a 19. században felfedezték maguknak a helyet a britek - akkor még szinte kizárólag téli üdülőhelyként egyébként. Viszont kritikai éllel léptek fel arra nézvést, hogy hogy a viharba lehet az, hogy egy ilyen csodás fekvésű városnak nincsen egy valamire való tengerparti sétánya? Nos, építettek nekik egyet: hét kilométer hosszban, szinte végig a Baie des Anges, vagyis az Angyalok öble mentén, központi részén mindig igen nagy az élet. Én azt hiszem, kevésbé a híres szállodák vendégserege korzózik ott, inkább a helyiek és az 'átlagturisták' töltik/élik/ütik el az időt. Sok a futó és a kerékpáros, a parton pedig már most is sokan vannak. Eszünkbe is jut (és még többször és másfelé is majd), hogy mi lesz, mi lehet itt majd nyáron? (Érdekes, hogy a korábbi utazásaim ide júliusiak voltak, mégsem maradt meg bennem ilyesmi, hogy virsliként feküdtek volna a parton az emberek. Aztán hogy tényleg nem durvul el annyira a helyzet, vagy csak kevésbé figyeltem erre, azt nem tudom).
Elsősorban hotelek sorakoznak a partvonalból-kavicsos strandokból, majd a támfal mögött a
széles gyalogos-bringás sávból, a soksávos útból (és közötte hatalmas
végeláthatatlan pálmafasorból) álló promenád másik oldalán. Vannak
közöttük szerintem nagyon túltoltak is (itt elsősorban a Palais Méditerranée
archaizáló, számomra giccses, monumentális
tömbjére gondolok), de a többség nagyon szép, és megesik, hogy parkjaik
akár a nagyközönség számára is nyitottak (ám nem feltétlenül
ingyenesek).
Nem szállodai, de ilyen park a Masséna múzeum kertje is, méghozzá a Negresco tőszomszédságában.
A
múzeum a múlt századfordulón, a Belle Epoque stílusában (mely stílus
jellemzője ennek a vidéknek) épült villa-palota, amiben különféle
művészeti alkotásokat és Napoleon-emléktárgyakat lehet megtekinteni.
Körülötte pedig egy kedves (és ingyenes), május közepén nagyon virágos
kis park. Nem állítom, hogy a legjelentősebb nizzai látnivaló, de egy
séta közben, kicsit elhagyva az azúrpartot, érdemes lehet betérni ide.
Vagy, ahogyan ezt mi tettük, mikor is az első napunk délutánján eleredő
esőben tértünk be ide, mivel a hatalmas fák pont elég védelmet
nyújtottak a csapadékkal szemben.
Azért Nizza legjobb része szerintem nem a promenád, hanem az óváros, a Vieille Ville
vagy Vieux Nice. Kicsit más, mint amilyenek mostanában már az óvárosok,
már annyiban, hogy a nyilván rengeteg turista mellett a helyiek is
igazán 'lakják'. Ide járnak vásárolni, például a hét hat napján működő
piacra, de enni és szórakozni is... Szóval nincsen teljesen egészében átadva a
turistáknak, nem egy kvázi-skanzenről van szó. Ez pozitívan hat a hangulatra, és
kissé negatívan a a lábainkra, nehezen megúszható némely részén az
egymásra lépés, annyian vagyunk. :)
Mi a sétát a Place Massénánál kezdtük. Ez a tér az Újváros és az Óváros határán fekszik, abban a széles, többnyire zöld, üde, parkosított 'sávban', mely a tengertől húzódik észak-keleti irányba, és egykor a Paillon folyó medre volt (amit a föld alá vittek, csatornát csinálva belőle). Ebben a sávban van (a Masséna tér déli oldalán) a Jardin Albert 1er (I.Albert-kert), egy pálmafás park, a város abszolút központjában, vagy északabbra a Modern Művészetek Múzeumának nevéhez méltó, ultramodern épülete és a Nizzai Nemzeti Színház is.
A Place Masséna nem csak
földrajzilag, de építészetileg is határt jelent a régi és az új(abb,
mert azért az is 19. századi többnyire) városrész között. Ugyanis
kitalálásakor az volt az idea, hogy az óváros építészeti jegyeit vigyék
tovább a térre, afféle átmenetként szolgálva. A szép épületek mellett
hét szobor is van a téren, méghozzá kandeláberek csúcsaira ültetve,
amiket este ki is világítanak. Egy spanyol művész alkotásai (vagyis,
alkotása, mert hogy egy szerves egész a hét szobor), a
kontinenseket hivatott(ak) ábrázolni, és a különböző társadalmak közötti párbeszéd
fontosságát szeretné érzékeltetni. Ha kétszer élek sem jövök erre rá
magamtól, de ha ezt írják, biztos így is van.
A
kis boltok, üzletek között hamarosan elérjük a nizzai operaház
épületét, majd a kis utca kiszélesedik, hogy innen már Cours Saleya
néven fusson tovább. A már említett piacot találjuk itt. Eredendően
virágpiacról van szó, és ez ma is fontos része. Állítólag figyelmet
fordítanak arra, hogy a helyi, a nizzai dombok melegházaiban nevelt
virágokat árulják elsősorban. Persze a virágok mellett ma már sok minden
más is kapható: zöldség-gyümölcs, sajtok, édességek, és a turistáknak
szóló cuccok is. A terület szélein éttermek és kávézók sorakoznak,
biztosítva, hogy itt az esti-késő esti élet is intenzív legyen.
Igazi déli kavalkádot találunk itt, szerintem ne hagyjuk ki ennek a résznek a felkeresését.
...Aztán
vége lett a tervezésnek. Bár szépen felépítettem, hogy majd hogyan is
jussunk el a többi óvárosi látnivalóhoz, a Palais de Justice pompás
épületéhez (google fotó - ott jártunkor valami rendezvény volt, nem
lehetett érdemleges fényképet készíteni).
a
Ste-Réparate-székesegyházhoz (mely a 17.század második felében épült -
kivéve a később, a 18.-ban mellé épült harangtornyot-, belül barokk
stílusú), és az előtte lévő térhez,
a szintén barokk, de pár évtizeddel korábbi Saint Jacques le Majeur-templomhoz,
vagy
a Palais de Lacrais genovai stílusú épületéhez (A görög-bizánci
Laszkarisz család egyik ágának tulajdona volt. Ma belül kiállítás,
festményekkel, korhű - 17. század első felében épült a palota -
falikárpitokkal, bútorokkal; szegről-végről magyar vonatkozása is van,
legalábbis a palota névadó családjához: IV. Béla felesége, Mária, Laszkarisz lány volt. Azt olvastam, hogy derék
királyunk a feleség családi ékszereinek árából kezdte építtetni a
visegrádi fellegvárat 1249-ben. ;) A belépő 10 eur, de nem csak ide, hanem egy jegy érvényes az összes, nizzai fenntartású múzeumba).
Ám
mindezt felülírta az élet. Hiszen mindig volt egy-egy sikátor, egy-egy
utcarész, egy-egy színes épület, vagy színes részlet, kedélyes elem,
amiért elkezdtünk össze-vissza tekergőzni az utcákban, teljesen
belefelejtkezve azokba. Mondjuk azért nem egy akkora rész ez, hogy
rendezetlenül közlekedve kimaradnának a fent említett helyek, szóval
semmiről se maradtunk le. Sőt.
Innen a
Most sokkal jobban megismertem a várost, mint az előző alkalmakkor, nagyobb hatással is volt rám. Szerettem itt lenni, és örültem, hogy itt lehetek, újra. Persze, ilyenkor megspórolhatatlan egy kis számvetés is arra nézvést, hogy mik történtek az elmúlt években, és amik történtek, mennyire vitték az embert előrébb. Mindenesetre, soha rosszabb helyet egy ilyen önvizsgálatra, mint ez a város.
Bár nyilván voltak elzárt részek így is, de azért a számítás
bejött. Még parkolni se volt nehéz, ráadásul nem is akárhol sikerült: a hatodik
sorban. A rajtrácsok mellett. :)
A folytatás: Éze, St-Paul-Vence/Vence, Jean-Cap-Ferrat (és az Ephrussi-park), Menton és Antibes, itt található.
Monacóba, úgy tűnt, hogy most nem fogunk menni. A 'mi'
hétvégénken rendezték ugyanis a Grand Prix History versenyt (régi Forma 1-es és
egyéb szakágbeli, bőven veteránkorú versenyautók hétvégéje ez), ami azt
jelentette, hogy egyrészt a sosem éppen
üres Hercegségre végképp ki lehet tenni a megtelt táblát, másrészt a bejárható
része is erősen lecsökkent, hiszen a verseny színhelyére csak a konkrétan
sokkoló árú jegyek birtokosaként lehetett volna bejutni.
Aztán egy hirtelen jött ötlet mégis oda vezetett. Említettem
már feljebb, hogy az első délután volt egy esős két óra, amikor nem is tűnt
úgy, hogy még aznap 'rendbe jön' az időjárás. De így lett, és azt találtuk ki,
hogy mivel még csak esteledik, ne az irodában üljünk, hanem induljunk neki a
világnak azonmód.
Na most, Nizzát és Monacót világszerte is híres utak kötik
össze. Méghozzá, mindjárt három (az autópályát most nem számolva). Ezek a Corniche-ok,
a felső a Grande-, a középső értelemszerűen a Moyanne-, míg az alsó, mely a
tengerhez legközelebb fut, az Inférieure-Corniche.
Szerintem közülük a középső a legjobb: megy már annyira fent, hogy kábító legyen onnan a
kilátás, de még nem megy annyira
felül, hogy már túlságosan távol legyen a tengertől. Ezt, a középsőt választom
majd másnap, amikor Mentonba autózunk (fényképek is ott lesznek majd), de ezen az estin az alsón megyünk végig.
Ami azért Nizza után még jó ideig éppen eléggé fent kacskaringózik, majd csak
Beaulieu környékén ér le a tengermellékre. Igen szép, és valahogy hangulatos
volt a kora esti kilátás fentről Villefranche-ra és Cap-Ferrat-ra, abszolút
meghozta a kedvet, hogy a végcélunk az esti Monte-Carlo legyen, bízva abban,
hogy a napi versenyek végeztével már elhalad a siserehad is.
Aztán sétáltunk fel s alá, és ahogyan bő tíz évvel előbb,
most is elfogott az a furcsa érzés, ami gondolom sokakat el tud kapni itt. Hogy
mondjam, ez nem egy másik világ, hanem egy másik bolygó. Miközben látja az
ember, hogy mennyire hihetetlen módon beépült már a szikla, miközben érzi,
tapintja az ember, mennyire elérhetetlen mindaz, ami itt van (pedig magában a
Hercegségben szinte kizárólag magasra épített épületek és szállodák vannak,
nincsenek olyasféle villák, mint a Riviérán oly' sok helyen, mégis süt
mindenünnen a hihetetlen jómód), mégis, Monaco nem hivalkodó, Monaco tényleg
egy elegáns, egyáltalán nem visszatetsző hely.
Minden sorát lelkesen olvasom, majd még részletesen ki is fogom jegyzetelni. Az esti monacoi képek extra jók. Nagyon várom a folytatást!!!
VálaszTörléshúúú de jó lehetett :) akarom :D
VálaszTörlésa folytatást pedig nagyon várom :)
cscs, köszönöm, és a javítást is!
VálaszTörlésKriszti: el is hiszem, hogy tetszős vidék neked, biztos, hogy tetszene/tetszeni fog élőben is!
:))) de jó lenne, ha 100 életem volna :))
VálaszTörlésRégen én is nagyon vágytam errefelé, most már valahogy nem. Monacoban egyszer voltunk pár óárt buszos út során, hazafelé Spanyolországból. Inkább a hátsó vidák érdekelne, a tájak, mint a városok. Az első, kicsi képsorból a hatodik képen a víznek valami káprázatos színe van.
VálaszTörlés