2023. március 26., vasárnap

Telendos és Pserimos. (2022 nyara)

Gondolkoztam, megér-e egy külön posztot a Kalmynos melletti két kicsi sziget, Telendos és Pserimos, vagy csak applikáljam be őket a kalymnosi posztba. Végül úgy döntöttem, legalább eképpen felhívom rájuk a figyelmet, mert egy-egy rövid utazást feltétlenül megérnek.

 

Jó, Telendosra szerintem mindenki átugrik, aki Kalymnoson jár. Ez ugyanis egyrészt borzasztóan egyszerű: jó pár picike vízitaxi jár át Myrtiesből kb. félóránként, 3 euróért. Másrészt - bár sajnos ezt egyetlen fotó sem adja vissza - egészen drámai látvány a sziget, és azonnal, ahogy megpillantjuk, befészkeli magát a gondolat, hogy járnunk kell a földjén. Amikor a kikötőből vagy a reptérről jövet Kamari falu előtt rákanyarodik az út a tenger felé és hirtelen ott tornyosul előtted a kis alapterületéhez képest sokkoló magasságú sziget, az tényleg olyan, amire nem lehet felkészülni. És ebből a sokkhatásból még akkor is marad, amikor már ott vagy és már a szigeten lépdelsz.
Szemből olyan, mint egy Sajdik-figura kalapja, (pl. madárvédő golyókapkodó), oldalról pedig mintha egy lepellel fedett, fekvő mammut lenne. Átvitt értelemben az is: mini területe ellenére a kalymnosi hegyekkel összemérhető a magassága.

Ez utóbbi nem is véletlen, hiszen abból szakadt le. Méghozzá nem is olyan régen, és most nem is egyértelműen csak földtörténeti léptékben értem ezt. Ugyanis az 535-536-os ún. vulkanikus telet okozó szeizmológiai történések idején egy elképesztő erejű földrengés szakította le Kalymnosról. Vagyis nem, hogy már bőven éltek itt emberek, de véget ért Nyugat-Róma kora és felemelkedőben volt Bizánc. Szerintem elképesztő ebbe belegondolni.

Nem csak tavernák települtek ide, de valamennyi állandó lakossal is rendelkezik (még iskola van), és persze megszállni is lehet itt. A Kalymnosra néző oldalán vannak a strandok, némelyik egészen csodálatos - és igazából kevéssé érthető, hogy miért, de teljesen nyugodt. Ezen például másodmagammal osztoztam (bár a kolléga gyakorlatilag folyamatosan sznorklerezett; a part előtti fotók pedig az oda vezető utat mutatják):

Mint említettem, a szigeten tartózkodva is drámai a hatás, még ha ezt jórészt kénytelenek lesztek elhinni, mert ugye, a fotók még mindig nem adják vissza... Fel lehet túrázni Telendos tetejére is egyébként, de csak gyakorlottaknak. Bevallom, én kétszer indultam neki, és kétszer adtam fel. Ennek oka a tériszonyom, úgyhogy aki nem rendelkezik ezzel a kiváló tulajdonsággal, az azért simán megoldhatja. De van szintkülönbség jól. Viszont elképzelni sem tudom, mennyire csodálatos kilátás eshet onnan, szinte biztosan konkrétan az egész Dodekániszoszra. 


Pserimos azért már komolyabb hajókázást jelent Kalymnosról (méghozzá a fővárosból): a Manai nevű kishajó háromnegyed óra alatt visz át, 10 euróért.

Van pár tucat állandó lakosa is, akik mezőgazdasággal foglalkoznak, és az Avlakia nevű kikötőben laknak (azért a főváros túlzó kifejezés volna :) ).
Előzetesen azt gondoltam, hogy Arki szigetére fog hajazni, de aztán pontosabban gondoltam a kanári Lanzarote melletti picike La Graciosával való összehasonlítást.
 
Avlakia végtelenül kedves kis hely, miközben az elképesztően finom, fehéres homokos part és a világoskék víz is gyönyörű. A nap túlnyomó részében legalábbis. Ugyanis Pserimos Kószról fakultatív célpont. Így a muzsikáló kalóz és egyéb hajók a nap folyamán jó párszor felkeresik, hirtelen sdokkoló tömeget előidézve - akik aztán úgy egy órát eltöltve tovább is állnak.

versus:

Innen 20 perc séta Vathi, ami egy kis öböl, remekséges színű vízzel. Feltétlenül megéri a túrát, főleg, hogy egyáltalán nem rossz dolog csatangolni sem az alapvetően persze kopár, ám mégis gyakran olíva ligetekkel, rozmaringgal és kapri bokrokkal/fákkal tűzdelt környezetben. A partszakasz pedig..



Bár a kopár hegyeken toronyiránt is leküzdhető (és rövidebb) az út Marathontas és a további, kis szurdokos hegymászással Thofas felé, ám én nem ezt választom, hanem vissza majdnem Avlakiig és onnan keletre. Azonban az már kérdés, hogy ez megéri-e. A két strand álomszép -ám totálisan ápolatlanok. Rengeteg a szemét. Ahelyett, hogy télen egy hét alatt kitisztítanák és indítanának egy kishajót a sziget körül jó pénzért...

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése